Het was voorjaar 2000 toen Barry van Cornewal voor de eerste keer voor RTV Oost's De Roze Golf naar het Eurovisie Songfestival ging. Dat was in Stockholm. Daarna bracht het Eurovisie circus hem naar steden als Istanbul, Athene, Moskou, Baku, Wenen en vorig jaar met OG3NE naar Kiev. Door de winst van Salvador Sobral verplaatst het hele spektakel zich nu naar Lissabon. Voor de negentiende keer zal Barry verslag doen, en vanaf 29 April kun je op deze pagina het laatste nieuws lezen over de repetities en bijzonderheden rondom het 63ste Eurovisie Songfestival.



LISSABON LIVE (1):
VAN AZERBEIDZJAN TOT BULGARIJE

29 APRIL: Vandaag ging het hele circus van start met de repetities van de eerste tien landen uit de eerste Halve Finale. Het festival wordt geopend door zangeres Aisel uit Azerbeidzjan, die van origine een klassiek pianiste is. Hier in Lissabon is daar overigens weinig van te merken, want het niemandalletje “X My Heart”, is een vrolijke opening van de show, maar ook niet meer dan dat. Staand op verhogingen wordt ze ondersteund door vier dansers en wordt het geheel mooi in beeld gebracht, inclusief special effects waarmee de illusie van sterrenstof rondom de zangeres wordt gecreëerd. Ook de mist- en windmachine ontbreken niet. Toch kan dit alles niet verhullen dat de gouden tijden van Azerbeidzjan eigenlijk voorbij zijn. In de tien jaar dat het land nu meedoet aan het Songfestival heeft het land als één van de weinigen altijd de Grand Final gehaald. De eerste zes inzendingen behaalden steeds een hoge top 8 notering inclusief een overwinning in 2011 (“Running Scared”). De afgelopen vier jaar werd de Top 10 echter niet meer gehaald. En dat zal dit jaar niet anders zijn.

2018_Azerbaijan_press
Aisel uit Azerbeidzjan

IJsland wordt vertegenwoordigd door de 19-jarige sympathieke Ari Ólafsson. Wie denkt dat je dan een hip modern nummer voorgeschoteld krijgt komt bedrogen uit. “Our Choice” is een traditionele Songfestival powerballad zoals we die ook in het verleden al vaak hoorden. Ari is een klassiek geschoolde zanger en zal dit najaar beginnen met een studie aan de Royal Academy of Music in London. Gekleed in een wit pak met rode accenten, wordt Ari bijgestaan door vijf backing vocals, waaronder de schrijfster van het lied Thorunn Clausen, die ook tijdens Eurovision In Concert in Amsterdam het podium met hem deelde. In deze Halve Finale is het echter maar de vraag of dit lied goed genoeg is om door te stoten naar de zaterdagavond.

Eugent Bushpepa uit Albanië maakt vocaal veel indruk tijdens het lied “Mall”. Het popnummer scoort nog niet hoog bij de bookmakers, maar is wel een van mijn persoonlijke favorieten. Samen met zijn band en twee backingvocalisten zet Eugent een erg goede performance neer, in een overwegend rood gekleurd decor. Albanië doet het over het algemeen niet zo goed op het festival, maar met dit lied én deze uitvoering verdienen eigenlijk wel een finaleplaats.

België doet het daarentegen de laatste jaren juist erg goed op het festival. Na een vierde plaats in 2015, een tiende plaats in 2016 en een vierde plaats in 2017, zijn de verwachtingen bij onze Zuiderburen dit jaar ook hooggespannen. De 28-jarige Laura Groeseneken, die optreedt onder de naam Sennek, brengt een mysterieuze popsong, “A Matter Of Time”, dat zo uit een James Bond film zou kunnen komen. Net als onze Waylon heeft ook Sennek de hulp ingeroepen van regisseur Hans Pannecoucke. Wat precies zijn invloed op de staging is geweest is me nu nog niet duidelijk, al begint het openingsshot met alleen de ogen van de Belgische zangeres in beeld. Iets wat we ook al zagen bij Trijntje Oosterhuis in 2015, toen ook de hulp van de Belgische regisseur was ingeroepen. Hoewel Sennek het lied prima zingt, mist het geheel tijdens deze eerste repetitie de echte WOW!-faktor.

2018_Belgium_press
Sennek uit België

Tsjechië doet dit jaar voor de zevende keer mee, en slechts één keer wist het land de finale te halen. Dat was in 2016 met Gabriela Guncíková en het lied “I Stand”. De 22-jarige Mikolas Josef doet het in aanloop van de Halve Finale al een stuk beter. Hij staat momenteel vierde bij de bookmakers. Het lied “Lie To Me” is een hedendaags catchy popnummer met een aanstekelijk trompetdeuntje. Mikolas wordt bijgestaan door twee dansers, maar weet tijdens de eerste repetitie nog niet echt te imponeren.

Volgende land in de rij is Litouwen. Zangeres Ieva Zasimauskaite begint zittend op de grond en er verschenen tijdens het optreden diverse projecties om haar heen op het podium. Een rustpunt tussen de inzendingen van Tsjechië en Israël. Ieva gaf een breekbare performance en dat maakte indruk in het perscentrum. Aan het eind van het lied ontmoet ze op een brug overigens haar grote liefde.

Al wekenlang staat Israël bovenaan bij de bookmakers. Zangeres Netta is een opvallende verschijning en haar lied “Toy”, dat geschreven is met de #metoo beweging in het achterhoofd, heeft alles in huis om een grote hit in Europa te worden. In een kimono-achtige outfit, en met tientallen chinese gelukskatjes op het podium zorgt Netta, samen met drie danseressen, voor drie enerverende minuten.Zal Netta haar favorietenrol waar kunnen maken? Ze deed het vandaag goed, maar perfect was het zeker nog niet.

2018_Israel_press2
Netta uit Israel

Wit-Rusland stuurt Alekseev naar Lissabon. De zanger zingt het lied “Forever” en begint zijn optreden met een roos in zijn hand die hij aan de camera geeft, die de bloem vervolgens weer doorgeeft aan een danseres in een rood gewaad. Als een volleerde Robin Hood schiet ze vervolgens deze roos met een boog dwars door de hand van Alekseev. Alsof dat nog niet genoeg is stromen er met behulp van special effects rozenblaadjes door het beeld en gaat het podium waarop de zanger staat ook nog een stuk omhoog. Al met al gaat de Wit-Russische volledig over the top, wat jammer is, want niemand let meer op het lied zelf, en hier in het perscentrum werd er zelfs hard om gelachen.

Estland zorgt voor een ander geluid in deze eerste Halve Finale. De klassiek geschoolde Elina Nechayeva laat zien waar haar muzikale roots liggen met het crossover lied “La Forza”. De zang is perfect en de jurk die Elina draagt is echt gigantisch. Projecties op deze jurk zorgen voor een visueel spektakel, en de Estse inzending zal met gemak doorstromen naar de finale op zaterdag.

Als laatste op deze eerste repetitiedag was Bulgarije aan de beurt. Na vele magere jaren behaalde het land in de afgelopen twee jaar respectievelijk een vierde en een tweede plaats. Logisch dat het land nu voor goud wil gaan. En dat doen ze met de speciaal voor het dit festival samengestelde groep Equinox, die bestaat uit vijf solisten die in eigen land al succesvol zijn. Het lied “Bones” is opvallend qua stijl en wordt zowel vocaal als visueel erg sterk gebracht door de in zwart gehulde groep.





LISSABON LIVE (2):
VAN MACEDONIË TOT CYPRUS

30 APRIL: De tweede repetitiedag werd geopend door Macedonië. Het band Eye Cue bestaat uit zanger en gitarist Bojan Trajkovski, zangeres Marija Ivanovska en drummer Ivo Mitkovski en ze worden op het podium bijgestaan door drie achtergrondzangeressen. Het lied “Lost And Found” weet hier in Lissabon geen indruk te maken, en de kans dat het doorgaat naar de finale is erg klein. Dat zou wederom een enorme tegenvaller voor Macedonië zijn, aangezien het land in de afgelopen tien jaar slechts één keer in de finale stond.

2018_Macedonia_press
Eye Cue uit Macedonië

Kroatië stuurt de 25-jarige Franka met het lied “Crazy”. Qua zang en performance wist de zangeres, gekleed in een mooie zwarte jurk, een ijzersterke performance neer te zetten. Ze pakt de camera’s goed en wist vandaag enorm veel indruk te maken. Dit kan nog wel eens een van de outsiders zijn op dit festival. Bij de bookmakers zijn de kansen voor een finaleplaats vandaag omhoog geschoten.

Zanger César Sampson uit Oostenrijk begint op een verhoogd podium dat tijdens het eerste refrein langzaam naar beneden komt. In een grijze outfit zingt hij het soulvolle “Nobody But You”. Het geheel wordt mooi in beeld gebracht bij een donker decor, dat naar het einde toe een rode belichting krijgt. De zanger mist echter nog wel de nodige uitstraling, zeker tijdens het tweede gedeelte van het lied waar hij nu nog wat doelloos over het podium loopt. Als de zanger dat de komende dagen in orde brengt, zou een finaleplaats zeker haalbaar kunnen zijn.

Griekenland is de volgende in de rij. Zangeres Yianna Terzi krijgt van mij al extra punten vanwege het feit dat ze in het Grieks zingt. Het lied “Oniro Mou” is een krachtig gezongen lied met duidelijke Griekse klanken. Yianna draagt een witte jurk en heeft een blauw beschilderde handpalm. Tijdens het optreden hangen tientallen extra lampen boven het podium die een speciaal effect geven. Helaas wordt het geheel nogal statisch gebracht, en dat kan punten kosten. Maar al met al een goede Griekse bijdrage.

2018_Finland_press
Saara Aalto uit Finland

Een van de fan-favorieten dit jaar is Saara Aalto uit Finland. De zangeres werd tweede bij The Voice of Finland (2012) en ook tweede bij The X Factor UK (2016). In 2011 en 2016 deed ze al mee aan de Finse voorronde van het Eurovisie Songfestival. Dit jaar was er geen voorronde en werd Saara gevraagd om haar land te vertegenwoordigen. Saara begint haar popsong “Monster” staand tegen een ronde schijf die haar een keer over de kop laat draaien. Daarna volgt er samen met haar vier dansende backingvocals een strakke choreografie. Er gebeurt echter zoveel op het podium dat kleine foutjes grote gevolgen kunnen hebben. Zo lukte het tijdens een van de repetities niet om het veiligheidsriempje waarmee Saara aan de draaischijf vastzit, tijdig los te krijgen. De drukte gaat ook ten koste van Saara’s vocale kwaliteiten. Tot slot worden we ook getrakteerd op een waterval van vuurwerk. Misschien allemaal iets teveel van het goede dus.

Vooraf behoorde Armenië tot een van mijn persoonlijke favorieten. Sevak Khanagyan zingt het lied “Qami” maar tijdens de eerste repetitie wist de zanger nog maar weinig indruk te maken. Vocaal is er niets op aan te merken, met geheel komt vandaag erg saai over. Armenië wist tot nu toe slechts éénmaal de finale niet te halen. Hopelijk wordt dit niet de tweede keer.



2018_Switzerland_press
ZiBBZ uit Zwitserland

Broer en zus Stee en Coco Gfeller vertegenwoordigen Zwitserland onder de naam ZiBBZ. De kleuren rood en zwart vormen een hoofdbestanddeel bij dit optreden. De kleding en het licht zijn uitstekend op elkaar afgestemd. Coco loopt als een echte rockchick veel over het grote podium en ook de brug die erop staat wordt tijdens dit optreden gebruikt. Het nummer “Stones” weet echter niet drie minuten de aandacht vast te houden. Het feit dat Coco op het drumstel van Stee gaat staan, en de vuurwerkstaven die beiden vasthouden aan het einde, kunnen hier weinig aan veranderen.

Ierland is nog steeds Eurovisie recordhouder met zeven overwinningen. Maar die glorietijden liggen al ver achter ons. De afgelopen vier jaar werd de finale niet gehaald, en het is aan singer-songwriter Ryan O’Shaughnessy de taak om het tij te keren. En die kans zit er nu wel in met het gevoelige lied “Together”. De romantische sfeer van de videoclip proberen de Ieren ook op het podium te creeëren: De twee jongens die de hoofdrol spelen, Kevin O’Dwyer en Alan McGrath, dansen nu ook on stage. Daarnaast wordt Ryan ook begeleidt door een pianiste die hem vocaal ondersteund.

Als laatste vandaag mocht Cyprus aantreden. Zangeres Eleni Foureira weet haar opzwepende “Fuego” voortreffelijk uit te voeren. Als een Cypriotische Beyoncé weet ze met haar danseressen een strakke show neer te zetten, en ook vocaal valt er niet veel op aan te merken. Een ticket voor de finale lijkt binnen te zijn.

2018_Cyprus_press
Eleni Foureira uit Cyprus




LISSABON LIVE (3):
VAN NOORWEGEN TOT AUSTRALIË

1 MEI: De derde repetitiedag in Lissabon ging van start met het eerste land uit de tweede Halve Finale: Noorwegen. En het Scandinavische land zet gelijk hoog in, want niemand minder dan Alexander Rybak mag het land vertegenwoordigen. De zanger won het festival al een keer in 2009, en scoorde toen met “Fairytale” een grote Europese hit. Dit jaar probeert hij het met “That’s How You Write A Song”. Het is een uiterst simpel, haast kinderlijk, liedje geworden met een funky beat. Door de presentatie, choreografie en zijn innemende uitstraling zal dit lied toch wel de nodige punten weten te scoren. Alexander gaat dan ook echt voor een tweede overwinning. Op het podium bijgestaan door vier dansende backing vocals die het vrolijke plaatje compleet maken.

2018_Norway_rehearsal by Thomas Hanses (EBU)
Alexander Rybak (foto: Thomas Hanses / EBU)

Het volgende land is Roemenië. Vorig jaar jodelde het land zich naar een uitstekende zevende plaats met het duo Ilinca & Alex. Dit jaar proberen ze het met de band The Humans. De groep rond leadzangeres Cristina Caramarcu brengt een mooie stage show rond hun nummer “Goodbye”. Het lied begint heel ingetogen en ontpopt zich tot een stevige popsong, waarin Christina, gekleedt in een paarse jurk, haar sterke vocale kwaliteiten kan laten horen. Behalve de groep, geheel in het wit gekleedt, staan op het podium vele zwarte etalagepoppen met witte maskers.

Servië zorgt met Sanja Ilić & Balkanika en het lied “Nova Deca” (Nieuwe Kinderen) voor een ethnische sound op het festival. Het begin klinkt heel mystiek en qua zang zit het ook wel goed met dit nummer. Of heel Europa hiervoor zal vallen is echter nog maar de vraag.

Als vierde in de rij komt San Marino. Het kleine staatje heeft internationale hulp ingeroepen via internet, en uiteindelijk wonnen de Maltese Jessika Muscat en de Duitse Jenifer Brening de felbegeerde ticket voor de trip naar Portugal. “Who We Are” is een onopvallend poplied met wat rap, en men probeert het geheel nog wat uitstraling te geven door een aantal kleine robots mee te nemen. Veel zal dat niet helpen, want San Marino zal ook dit jaar weer roemloos in de Halve Finale blijven steken.

Vikingtijden herleven met de Deense inzending “Higher Ground”. Met zijn lange manen ziet Jonas Rasmussen er dan ook uit als een echte Viking. Bijgestaan door vier andere Vikingen, ondersteund door een stevige drumbeat, en zeilen van een Vikingschip, zou de vallende sneeuw het plaatje compleet moeten maken. Maar de uitvoering is nog niet krachtig genoeg om te overdonderen.

2018_Denmark_rehearsal_by Thomas Hanses (EBU)
De Vikingen uit Denemarken (foto: Thomas Hanses / EBU)

Vorig jaar mocht de Russische zangeres Yulia Samoylova niet naar Oekraïne komen, omdat ze had opgetreden op de Krim. Dat betekende dat Rusland zich op het laatste moment moest terugtrekken uit de wedstrijd. Dit jaar mag de zangeres, die in een rolstoel zit, op herhaling. Maar voor veel kijkers zal dit de plaspauze zijn. Het lied op zich stelt al niet veel voor, maar ook Yulia’s stem laat te wensen over. De rolstoel in op een soort berg geplaatst van waar Yulia haar iele stem laat horen. Het zijn vooral de achtergrondzangeressen die het lied dragen. Zou Rusland dan tóch een keer stranden in een Halve Finale? Het zou wel terecht zijn.

Moldavië komt met het trio DoReDos en de vrolijke meezinger “My Lucky Day”. Met een even komische als ingenieuze choreografie zorgen ze voor drie aangename minuten. Op het podium staat een wand bestaande uit verschillende vlakken die open kunnen, en die een belangrijk deel van de show vormen. Denk aan een John Lanting Theaterklucht en je weet een beetje wat je kunt verwachten. Het lied is geen hoogvlieger, maar het refrein ligt gemakkelijk in het gehoor en het lied zit heel slim in elkaar.



2018_Russia_rehearsal_by Thomas Hanses (EBU)
Yulia on top of the mountain... (foto: Thomas Hanses / EBU)

Na maanden van voorbereiding was het dinsdagmiddag dan eindelijk zover: de eerste repetitie van Waylon. In Songfestivalland waren de verwachtingen vooraf hooggespannen, want de zanger staat daar natuurlijk ook bekend als de helft van The Common Linnets, die in 2014 met Ilse DeLange de tweede plaats behaalde. Vocaal is het een sterk optreden, maar de staging eromheen werd toch met enige verbazing ontvangen in het perscentrum in Lissabon. Waylon staat, in een jas met tijgerprint, op een verhoging en wordt omringd door vier muzikanten. Na het eerste refrein blijken de muzikanten ook Krumping-dansers te zijn. Waylon gaf hierover uitleg tijdens zijn persconferentie; Krumping is een outlaw in de danscultuur, en daarmee geheel passend bij zijn lied “Outlaw In ‘Em”. Veel Songfestivalfans vinden juist dat deze dansers, en met name de prominent aanwezige close-up shots van de dansers, afbreuk doen aan Waylons performance. Bij de bookmakers zakte Nederland naar aanleiding van deze repetitie naar een twintigste plaats.

2018_The Netherlands_rehearsal_by Thomas Hanses (EBU) - 2
Waylon voor het eerst op het podium

Als laatste land op deze derde repetitiedag was Australië aan de beurt. Het land dat in 2015 eigenlijk eenmalig zou meedoen ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van het Songfestival, is inmiddels toe aan hun vierde inzending. Na een vijfde (Guy Sebastian), een tweede (Dami Im) en een negende plaats (Isaiah), is het aan zangeres Jessica Mauboy om deze succesvolle reeks voort te zetten. De sympathieke en zeer energieke zangeres is al jarenlang erg populair in haar thuisland, en heeft zelfs al opgetreden voor President Obama. Op het Eurovisie-podium zingt ze het up-tempo lied “We Got Love”. Gekleed in een paars-blauw kort jurkje danst ze zonder strakke choreografie, maar vol enthousiasme, over het podium.






LISSABON LIVE (4):
VAN GEORGIË TOT OEKRAÏNE

2 MEI: De vierde repetitiedag begon met Ethno-Jazz Band Iriao uit Georgië. Het repertoire van de band is gebaseerd op Georgische polyfone muziek en harmonie. Het lied wordt geheel in het Georgisch gezongen, maar heeft de Engelse titel "For you". Het klinkt als een soort hymne, en de vijf heren van de groep zitten strak in het pak. Een stijlvolle inzending, en goed gezongen maar het oogt een beetje saai.

Polen komt dit jaar met een pop/dance song. Gromee is een bekende DJ die al vele internationale samenwerkingen heeft gedaan. En in dit geval is het met de Zweedse singer-songwriter Lukas Meijer. "Light Me Up" zou zo tijdens een dancefestival kunnen worden opgevoerd, en Lukas zal ook het publiek in de Altice Arena in beweging krijgen. Op het podium worden ze bijgestaan door drie zangeressen en een gitarist.

2018_Poland_rehearsal by Andres Putting (EBU)
Gromee ft. Lukas Meijer (POLEN)

Malta presteert zeer wisselend op het festival. In de afgelopen tien jaar wisten ze vijf keer de finale niet te halen. De laatste Top 10 notering was vijf jaar geleden, toen Gianluca met "Tomorrow" net één plaats hoger eindigde dan onze Anouk. Christabelle zingt hier het uptempo lied "Taboo" en is geheel in het zwart gekleed. Ze begint haar act tussen vier LED schermen met projecties. Aangezien de Portugese omroep dit jaar heeft gekozen voor een decor zonder LED schermen, hebben de Maltezen die maar zelf meegenomen. Met overwegend donkerrode en donkerblauwe kleuren in het decor komt het geheel hard over, net als Christabelle's uitstraling.

Bij het volgende land zullen sommige kijkers afhaken; Hongarije komt namelijk met de metalband AWS en het lied "Viszlát Nyár". En je krijgt precies wat je verwacht: keiharde muziek, veel geschreeuw, vuurwerk en een stagedive. Zanger Örs Siklósi rent op blote voeten over het gehele podium. In hun genre zijn ze goed, en ondanks deze, voor het songfestival, afwijkende muziekstijl lijkt een finaleplaats binnen handbereik.

2018_Hungary_rehearsal by Andres Putting (EBU)
AWS (HONGARIJE)

Na het geluidsgeweld van Hongarije, brengt Letland weer wat meer rust in het programma. De in het rood geklede zangeres Laura Rizzotto zingt de ballad "Funny Girl" in een rood decor. Ze pakt de camera's goed en weet te overtuigen. In de afgelopen tien jaar wist Letland slechts drie keer de finale te halen. Dit jaar gaat het ze waarschijnlijk ook weer lukken.

Zweden heeft het festival tot nu toe al zes keer gewonnen, maar ze azen op een nieuwe overwinning. Het feit dat Ierland al sinds 1996 bovenaan de ranglijst staat met zeven overwinningen is voor het Scandinavische land genoeg motivatie om hun best te doen om de Ieren zo snel mogelijk te passeren. In de afgelopen zeven jaar eindigden ze maar liefst zes keer in de top 5. Dit jaar zingt Benjamin Ingrosso het funky "Dance You Off" en ook nu is de kans groot dat ze weer uitstekend gaan scoren. Het optreden ziet er, zoals we van de Zweden gewend zijn, super gelikt uit. Het is alsof je naar een videoclip kijkt.

2018_Sweden_press
Benjamin Ingrosso (ZWEDEN)

Vanja Radovanović uit Montenegro mag als volgende het podium betreden. Het land wist tot nu slechts twee keer de finale te halen. In een lichtblauw glitterpak en omringd door vier achtergrondzangeressen in lange witte jurken brengt de zanger "Inje", een degelijke Balkanballade. Vocaal is er weinig op deze inzending aan te merken, maar Vanja mist charisma, waardoor een finaleplaats ver weg lijkt.

Ook Slovenië heeft tot nu toe nog niet al te best gescoord op het festival, en waarschijnlijk wordt die lijn dit jaar voortgezet. De 28-jarige Lea Sirk, die tijdens Eurovision In Concert in Amsterdam vertelde een groot fan van The Common Linnets te zijn, zingt het lied "Hvala, ne!". Omringd door vier danseressen geeft de energieke zangeres een goede show, alleen is het jammer dat haar lied niet zo sterk is.

2018_Slovenia_press
Lea Sirk (SLOVENIË)

ls laatste op deze vierde repetitiedag is Oekraïne aan de beurt. MELOVIN brengt het lied "Under The Ladder" en zoals we gewend zijn heeft Oekraïne weer veel werk van de stage-show gemaakt. De zanger begint liggend IN een piano en hij wordt op het podium bijgestaan door vier backing vocals. De act zit goed in elkaar, inclusief een brandende trap. Oekraïne heeft tot nu toe altijd de finale gehaald, en met deze bijdrage zal dat niet anders zijn.

Met Oekraïne hebben alle landen uit beide Halve Finales hun eerste repetitie gehad.




LISSABON LIVE (5):
ARI ZINGT EUROVISIE MEDLEY

3 MEI: Vandaag begon in de Altice Arena in Lissabon de tweede repetitieronde. De eerste vijftien landen uit de eerste Halve Finale mochten twintig minuten op het podium staan om hun lied een aantal keren te oefenen, en de act te perfectioneren.

Mikolas Josef uit Tsjechië, die eerder deze week nog vanwege een blessure naar het ziekenhuis moest, was dusdanig hersteld dat hij zijn lied “Lie To Me” ten gehore kon brengen. De acrobatische sprong werd echter nog achterwege gelaten.

Na afloop van iedere repetitie hield ieder land nog een persconferentie. De IJslandse zanger Ari Ólafsson trakteerde de aanwezige pers en fans met een medley van Songfestivalliedjes. Samen met zijn backingvocals zong hij Golden Boy (Israel 2015), Wild Dances (Oekraïne 2004), Coming Home (IJsland 2011), Grande Amore (Italië 2015) en Amar Pelos Dois (Portugal 2017).

Bekijk hier de video:






LISSABON LIVE (6):
WAYLON GEEFT STRAATOPTREDENS IN LISSABON

4 MEI: Vrijdag heeft Waylon twee zogenoemde pop-up optredens gedaan in Lissabon. Eentje op het Rossio Plein en eentje bij de Belém-toren. Behalve zijn Songfestival inzending “Outlaw in ‘em” zong hij ook “Thanks, but no thanks” en “Shadows in the dark”.

Een dag eerder had Waylon deze optredens bekendgemaakt via zijn social media kanalen. Op deze zonnige middag trok de zanger veel publiek, waaronder ook veel Nederlandse toeristen. Na afloop nam hij ook uitgebreid de tijd om met de fans op de foto te gaan. Tijdens deze optredens werd Waylon bijgestaan door twee van zijn bandleden.

Bekijk hier de video van "Outlaw In 'Em" op het Rossio Plein:






LISSABON LIVE (7):
TWEEDE REPETITIE WAYLON

5 MEI: Vandaag mocht Waylon voor de tweede keer het Eurovisiepodium betreden. De repetitie verliep weer goed. Waylon’s vocale kwaliteiten worden nog steeds geprezen. Qua act is er in vergelijking met afgelopen dinsdag niet veel veranderd. De dansers lijken nu echter minder agressief, en daardoor komt het geheel beter over.

2018_Netherlands_rehearsal
Waylon

Ook de hier aanwezige internationale pers is positiever over de Nederlandse bijdrage. Bij de bookmakers is er echter niets veranderd. In de totaalstand staat Waylon nog steeds op een 23ste plaats, en qua kwalificatie naar de finale staat hij nu op een zesde plaats.

Vanwege de nieuwe videoregels van het Songfestival mogen we dit jaar niet meer het hele optreden laten zien, maar wel onderstaande clip:







LISSABON LIVE (8):
DE LAATSTE REPETITIEDAG

6 MEI:Vandaag vonden de laatste gewone repetities plaats in de Altice Arena. De rechtstreeks geplaatste finalisten moesten voor de tweede keer het podium betreden. Allereerst was gastland Portugal aan de beurt. Cláudia Pascoal, met het knalroze haar, zingt “O Jardim”. Net als vorig jaar komen de Portugezen met een ingetogen lied. Alleen heeft “O Jardim” niet de kracht als Salvador’s “Amar pelos dois”. Droeg Cláudia tijdens haar eerste repetitie nog een wit gewaad, vandaag ging ze voor een spijkerbroek met lang vest. Kans is dus groot dat we haar definitieve Eurovisie outfit nog niet hebben gezien.

Het Verenigd Koninkrijk is al jaren de weg kwijt op het festival. In het verleden altijd één van de kanshebbers, maar tegenwoordig zijn ze vaker in de onderste regionen te vinden. De laatste top 10 notering was in 2009. Jade Ewen behaalde toen met Andrew Lloyd Webbers “It’s My Time” een negende plaats. Singer-songwriter SuRie heeft de zware taak om weer voor Engels succes te zorgen. Aan haar zal het in ieder geval niet liggen. Staand voor een tunnel van neonlichten staat ze vocaal haar mannetje. Het lied “Storm” is echter niet sterk genoeg om potten te breken en het Verenigd Koninkrijk zal waarschijnlijk weer ergens in de middenmoot eindigen.

Spanje stuurt het duo Alfred & Amaia met het mierzoete “Tu Cancion”. Als twee verliefde tortelduifjes hebben ze meer oog voor elkaar dan voor de camera’s en dat past ook wel bij dit lied. De chemie tussen beiden is voelbaar. Alfred is gekleed in een donkerblauw pak, en Amaia draagt een mooie donkere jurk met gouden en zilveren banen. Ook Spanje doet het, op een enkele uitzondering na, al jaren erg slecht op het festival. De verwachting is dat Alfred & Amaia daar verandering in gaan brengen.

2018_Spain_rehearsal
Alfred & Amaia (SPANJE)

Duitsland mocht als volgende repeteren en onze Oosterburen hebben inmiddels een songfestivaltrauma. In 2015 en 2016 werd het land allerlaatste en vorig jaar werden ze op een na laatste. Tijd voor Michael Schulte om het tij te keren. Hij gaat het proberen met “You Let Me Walk Alone”, een mooie ballad, die verteld hoe hij omgaat met de dood van zijn vader, nu dertien jaar geleden. De zanger verdient hiermee een betere notering dan zijn recente voorgangers. Het lied zou als dark horse zomaar eens de top 5 binnen kunnen denderen.

Frankrijk behoort tot de favorieten op dit festival. Bij de bookmakers staan ze nu op de vierde plaats. Madame Monsieur bestaat uit Emilie en Jean-Karl en zij zingen “Mercy”, over een meisje dat Mercy heet, en dat geboren is op een bootje op de Middellandse Zee ten tijde van de vluchtelingencrisis in Europa. Het duo is geheel in het zwart gekleed met rode schoenen en Jean-Karl heeft een rode gitaar. Weet Madame Monsieur de Israelische Netta van de winst af te houden?

De laatste in de rij vandaag was Italië. Het duo Ermal Meta & Fabrizio Moro won in februari het San Remo festival, en mocht daarom ook naar het Eurovisie Songfestival in Portugal. Het lied “Non Mi Avete Fatto Niente” staat momenteel ook in de top 10 bij de bookmakers. Net als bij Duitsland en Frankrijk heeft ook dit lied een opvallend verhaal. Het is geïnspireerd door enkele terroristische aanslagen uit het verleden, en bedoeld als een boodschap van verzet tegen diegenen die anderen pijn willen doen. Ermal en Fabrizio staan naast elkaar op het podium, de één in een donkerblauw pak en de ander in een spijkerbroek met blazer. De kijkers thuis zien diverse teksten uit het lied om hun heen op het tv scherm verschijnen.

2018_Italy_rehearsal
Ermal Meta & Fabrizio Moro (ITALIË)

Vanaf maandag beginnen de generale repetities, de zogenaamde Dress Rehearsals, waarbij de hele show van begin tot eind geoefend wordt.

.